نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7213
-
الف
+

آنچه باید در مورد ولایت زیبای فاریاب افغانستان بدانیم+تصاویر

ولایت فاریاب یکی از ولایت های شمالی افغانستان در ۸۱۵ کیلومتری شمال کابل واقع شده است.

فاریاب یکی از ولایت‌های شمال افغانستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با ولایت‌های غور و بادغیس، از شرق با ولایت‌های جوزجان و سرپل و از سوی غرب با ولایت بادغیس همجوار است.

به گزارش آی فیلم ۲، فاریاب در اصل، پاراب بوده که با گذشت زمان شیوۀ تلفظ آن در زمان اعراب، چون «پ» را «ف» تلفظ می‌کردند، نام این منطقه به فاریاب تغییر کرده است. فاریاب از دو کلمۀ «پار» و «آب» گرفته شده است که به‌معنی آن طرف آب یا آن طرف دریا است. فاریاب به دری به معنی «سرزمین آبیاری شده» است.

 ولسوالی مَیمَنه مرکز این ولایت است و قدمت شهرنشینی این ولسوالی به ٢٥۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد این ولسوالی از شمال شرق با ولسوالی خواجه سبزپوش ولی و ازشمال، غرب و جنوب با ولسوالی پشتون‌کوت محدود است.

ولایت فاریاب علاوه بر ولسوالی میمنه که مرکز این ولایت می باشد دارای 13 ولسوالی به شمول المار، اندخوی، بلچراغ، پشتون کوت، دولت آباد، غور ماچ، گرزیوان، خان چارباغ، خواجه سبز پوش، کوهستان، قرم قل، قیصار،قرغان، شیرین تگاپ می باشد.

ولایت زیبای فاریاب

این ولایت دارای آب‌و هوای معتدل به ویژه در فصل بهار است. به طوری که در فصل بهار بارندگی‌های زیادی در این ولایت رخ می‌دهد و محصولات زراعی زیادی را به همراه دارد.

فاریاب از فرهنگ و عرفان غنی برخوردار می باشد و درگذشتۀ تاریخ افغانستان صدها شاعر نامدار و نویسنده از این ولایت سر برافراشته اند.

ولایت زیبای فاریاب

ولایت زیبای فاریاب

زراعت و دامداری، فعالیت‌های اقتصادی اصلی ولایت فاریاب است؛ با این وجود فاریاب به خاطر قالین ها و گلیم‌های بافته شده خود مشهور است که به گونه سنتی، صنایع دستی منحصر به زنان این ولایت بشمار می‌رود.

ولایت زیبای فاریاب

ولایت زیبای فاریاب

ولایت زیبای فاریاب

از جمله مناطق دیدنی این ولایت می‌توان به دشت لیلی (دشت کعب) که بین جوزجان و فاریاب قرار گرفته است اشاره کرد. سلسله جبال « تير بند تركستان» که بین دو تا سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع داشته و درقسمت جنوبى ولایت فاریاب ازشرق به غرب امتداد يافته است و تا منطقه‌ی دریای مرغاب ولایت بادغیس امتداد دارد.


دراین ولایت بیش از ۱۶۰ آبدۀ تاريخی وجود دارد که مشهور ترین آنها از جمله «گنبد عدالت» که درگذشته ها بنام چهارسو یاد می شد و همچنین «حوض آقینه» که در ولسوالی اندخوی موقعیت دارد در قرن ۱۵ توسط دولت شیبانی ها به منظور آب دهی به حیوانات کاروان راه ابریشم اعمارشده است. مدرسه خشتی که در شهر میمنه مرکز این ولایت موقعیت دارد نیز از دیگر آبدات تاریخی این ولایت می باشد.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید : 

اخبار فرهنگی افغانستان 

«نورستان» ؛ عروس ولایت های افغانستان + تصاویر

«پنجشیر» ؛ زمرد بی نظیر در جهان + تصاویر

هفتمین جشنواره «توت» در پنجشیر برگزار شد

تله کابین برای اولین بار در افغانستان راه اندازی می شود

ف.ح/ح.ح

نظر شما
ارسال نظر